Uvođenje e-Servisa: Do kraja godine moguća online registracija automobila?

15.09.2014. 13:13 / Izvor: eKapija.ba
Uvođenje e-Servisa: Do kraja godine moguća online registracija automobila?

Usluge koje javna uprava pruža građanima i kompanijama bi uvođenjem elektronskih servisa, kao što je online registracija vozila, izdavanje građevinskih dozvola i sl. bile dostupnije, kvalitetnije, efikasnije i jeftinije.

Usluge koje javna uprava pruža građanima i kompanijama bi uvođenjem elektronskih servisa, kao što je online registracija vozila, izdavanje građevinskih dozvola i sl. bile dostupnije, kvalitetnije, efikasnije i jeftinije, a direktan pristup uslugama elektronskim putem smanjio bi i mogućnost korupcije.

Osim toga ovo su usluge koje su propisane EU direktivama sa kojima i BiH mora uskladiti način na koji posluje državna uprava. Direktiva EU o uslugama 2006/123/EC obavezuje zemlje članice da uklone nepotrebnu birokraciju, olakšava pokretanje poslovne djelatnosti u zemljama članicama i uspostavlja neke vrlo specifične obveze. Naime, od zemalja članica se zahtjeva da uspostave "jedinstvene točke kontakta" (JTK), t.j. mjesto gdje će tražitelji usluga moći dobiti sve relevantne informacije i završiti sve procedure vezane za svoje aktivnosti na jednom mjestu.

Zemlje EU nisu zakonski obvezne da omoguće porezne i procedure socijalnog osiguranja kroz JTK. Međutim, veliki broj zemalja EU već omogućava i ovo, a i ostale se ohrabruju da isto učine. Osim toga direktiva zahtijeva od zemalja članica da osiguraju da se sve ove procedure i formalnosti mogu obaviti na daljinu i elektronskim putem.

Direktiva Europskog parlamenta i Vijeća Europe iz lipnja/juna 2000. godine obavezuje članice EU i na poštovanje principa E-trgovine. U slučaju kada država pruža usluge, e-poslovanje se odnosi na pružanje usluga javne uprave prema građanima (Government to Citizens- G2C),  poslovnim subjektima (Government to Bussinesses - G2B) i razmijenu informacija, podataka unutar same javne uprave (Government to Government- G2G).

Budući da je BiH krenula u uslađivanje sa direktivama EU iz ove oblasti provjerili smo dokle se stiglo sa uvođenjem e-servisa i što bh. građani mogu očekivati u idućem razdoblju.

Iz Ureda kooridnatora za reformu javne uprave BiH kažu nam da su realizirali projekat ''Okvir interoperabilnosti'', te da bi se njegovom punom implementacijom stvorilo okruženje za razmjenu informacija, podataka  i dokumenata između institucija.

Ured je taj projekat završio, ali čekaju da vlade u BiH (Vijeće ministara BiH, Vlada Republike Srpske, Vlada Federacije BiH i Vlada Brčko distrikta BiH) donesu odluke o uspostavljanju okvira interoperabilnosti.''Tek kroz uspostavljanje okvira interoperabilnosti i prihvatanja vlada da otvore i razmijenjuju svoje podatke građani će u punom obimu moći putem interneta, web portala ili pametnih telefona koristiti elektronske usluge nevezano za radno vrijeme i mjesto. Ovaj pomak je neophodan budući da građani raspolažu modernim sredstvima komunikacije (mobilni pametni telefoni sa pristupom internetu, tableti i sl.), ali ih  javna uprava ne prati i trenutno ne može ponuditi elektronske usluge kojim bi građani i poslovna zajednica mogli da rješavaju svoja životna pitanja'', kaže Semiha Borovac, koordinatorica za reformu javne uprave BiH.

Navodi da za punu realizaciju ovog projekta institucije koje vode službene evidencije građana moraju modernizirati svoje elektronske registre, uvezati ih putem moderne servisne sabirnice gdje je to potrebno i na osnovu njih ponuditi elektronske usluge koje automatski znače povećanje efikasnosti i transparentnosti, pojeftinjenje te se samim time odgovorne institucije stavljaju u funkciju građana.

Ured je u međuvremenu pokrenuo projekt ''Uspostava BH portala'' kroz koji je trenutno identificirao 227 usluga koje institucije na nivou BiH pružaju građanima i poslovnoj zajednici. U ovoj fazi korisnici će moći putem portala pristupiti informacijama o navedenim uslugama, procedurama, uvjetima, iznosima taksi, nadležnim institucijama i direktnim kontaktima onih koji su zaduženi za pružanje tih usluga i downloadaju obrazce zahtjeva za tim uslugama. ''Namjera je da portal u slijedećim fazama posluži kao podrška realizaciji elektronskih usluga na nivou BiH odnosno jedinstvena točka pristupa za sve eUsluge BiH'', navode iz Ureda. U toku je druga faza projekta i još uvijek se vrši testiranje portala.

Pojednostavljena registracija poduzeća

U Republici Srpskoj počeo je funkcionisati portal ''Sve na jednom mjestu'' za registraciju poslovnih subjekata čime je olakšana i pojednostavljena registracija poduzeća u tom entitetu. Također, uspostavljen je i portal eSrpska koji predstavlja dugoročni projekat Vlade RS i Agencije za informaciono društvo i zamišljen je kao mjesto gdje će korisnici usluga javne uprave moći da pronađu točne i pouzdane informacije koristeći Internet kao način komunikacije.

''U Federaciji BiH je završeno uvezivanje matičnih ureda, a ono je prethodno urađeno i u RS, što je jako bitno kako za građane tako i za pružanje eUsluga. Zahvaljujući uspostavi jedinstvenog registra bez obzira na mjesto rođenja, vjenčanja ili, nažalost, smrti izvode građani u Federaciji od srpnja/jula ove godine mogu vaditi u najbližem matičnom uredu. Federacija BiH još je 2011. godine donijela odluku o pokretanju projekta Fe uprava sa funkcijama G2G, G2B i G2C. Inicirana je izrada web portala koji će osigurati pristup građana i poslovnih subjekata ka 20 zajedničkih aplikacija. One stop e-gov portal bi trebao biti zadnja faza u realizaciji projekta eUprava'', kaže Borovac. Borovac navodi da Ured koordinatora prilikom pripreme projekata vodi računa o principima EU direktiva tamo gdje je to moguće prema aktuelnoj zakonskoj regulativi u BiH. Primjerice, u praksi se kroz jedinstvene portale (BH portal i eSrpska portal) kreira jedinstvena točka pristupa koja se traži EU direktivom.

Ured koordinatora je incirao i nekoliko projekata kroz financiranje iz Fonda za reformu javne uprave koji ima za cilj stvaranje jednog sustavnog i uređenog pristupa u pružanju eUsluga. U sklopu tih projekata će se razvijati zajednički servisi koji će omogućiti i biti podrška razvoju eUsluga a istovremeno će se postepeno uvoditi pojedine pilot eUsluge iz domena zemljišnjih knjiga, katastra, prijava na konkurse za zapošljavanje elektronskim putem te izdavanje dozvola i uvjerenja elektronskim putem iz oblasti mjeriteljstva, kaže nam Borovac.

Servisi koje je IDDEEA razvila za biznis G2B (Government-to-Business)

Agencija za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA), jedna od institucija koja je odgovorna za osiguravanje tehničkih uvjeta institucijama da mogu pružati eServise navode da su izvršili sve pripreme i stvorili osnovne tehničke uvjete za funkcioniranje e-Servisa.

Do sada su uvedeni G2G (Government-to-Government) i G2B (Government-to-Business) servisi za koje je IDDEEA nadležna. No, navode da u sustavu uprave Bosne i Hercegovine ustavna i zakonska odgovornost za pružanje usluga građanima je na organima vlasti lokalnog, odnosno županijskog ili entitetskog nivoa. ''Najveći broj usluga, odnosno servisa pripada grupi G2C (Government-to-Citizen) servisa za koji su upravo odgovorni ovi nivoi vlasti kao i za najveći broj servisa prema biznisu'', kaže za eKapija.ba Amila Opardija, glasnogovornica IDDEEA-e.

Podsjećaja da je Vijeće ministara 2010. godine usvojlio Strategiju razvoja sustava osobnih dokumenata kojom je predviđeno da se u svrhu implementacije EU servisa  iz  Direktive 123/2006  omogući autentikacija građana putem lične karte na kojoj se nalazi digitalni elektronski medij.

Ova osobna karta služi kao medij za provjeru identiteta građana prilikom korištenja e-Servisa koje su im na raspolaganje stavile institucije. Naime, prilikom pružanja elektronskih usluga, najosjetljiviji problem je precizno identificiranje osobe koja traži uslugu. BiH se opredijelila da se medij za identifikaciju nalazi na osobnoj karti, isto kao i veliki broj zemalja EU. Ove iskaznice su se u BiH počele izdavati u ožujku/martu 2013. godine.

"U strategiji su identificirani servisi, kao i  nadležnost svih nivoa vlasti za iste. Obaveza IDDEEA-e bila je da se pripreme tehnički uvjeti za izdavanje ovih dokumenata. Ta obaveza je izvršena, odnosno svaki građanin koji posjeduje elektronsku osobnu iskaznicu može se identificirati elektronskim putem. Sada je neophodno da organi koji su zaduženi za implementaciju određenih servisa  počnu pripremati i razvijati, te putem svojih web-portala učine dostupnim neophodne servise koje će koristiti građani. Preduvjet koji se tiče pouzdane identifikacije tražitelja usluge je ispunjen, odnosno stvorena je mogućnost da se građani identificiraju putem eID – elektronske osobne iskaznice", kaže Opardija.

Također, dodaje da je IDDEEA za svaku nadležnu instituciju izradila nacrt idejnog rješenja za servise za koje su nadležni i isti im dostavila. To su servisi koje je usvojilo Vijeće ministara  - Strategija dostupna na web-stranici IDDEEA-e www.iddeea.gov.ba, a koji su direktno vezani za set servisa prepoznatih u eEurope 2010. agendi.

Uspostava eServisa-projekti koji su trenutno u realizaciji  

''Očekujemo da su nadležni lokalni, županijski i entitetski organi počeli pripremu i realizaciju svojih procesa tako da usluge mogu učiniti dostupnim elektronskim putem. Dakle, G2G servisi za koje je zadužena IDDEEA su uspostavljeni i stvoreni su uvjeti da drugi organi u skladu sa svojim zakonskim nadležnostima izvrše tehničke pripreme za pružanje servisa građanima, odnosno da putem svojih web-portala otvore kanale komunikacije prema građanima'', istaknula je Opardija.

Uskoro online izdavanje osobnih dokumenata, registracija automobila, prijava promjene mjesta prebivališta

Pored tehničkih uvjeta koje je IDDEEA stvorila uvođenjem G2G servisa i uvođenjem elektronske osobne karte, trenutno se realiziraju tri projekta koja će osigurati elektronske usluge, a za koja su osigurana financijska sredstva iz IPA fondova. Putem interneta će biti omogućeno izdavanje osobnih dokumenata, registracija automobila, prijava promjene mjesta prebivališta. Ovi projekti se razvijaju za potrebe nadležnih ministarstava unutarnjih poslova u svrhu podrške ovim institucijama da otvore povoljnije kanale komunikacije prema građanima.

''Osnov za realizaciju ovih projekata bile su izmjene zakonske regulative gdje je predviđeno da se građani uz kvalificiranu potvrdu mogu putem portala obraćati organima koji izdaju dokumente'', navodi Opardija. Dodaje da je ovim projektom previđeno uvođenje e-Servisa kao što su podnošenje zahtjeva za izdavanje osobnih dokumenata (osobna karta, vozačka dozvola, putna isprava), podnošenje zahtjeva za registraciju vozila (novih, polovnih i uvezenih), podnošenje zahtjeva za izdavanje potvrde o promjeni prebivališta (promjena adrese).

''Prepreka koja se javlja  kod implementacije trećeg e-Servisa (promjena prebivališta) vezana je za činjenicu da Zakon o prebivalištu i boravištu državljana BiH još uvijek nije izmijenjen, a težište izmjena zakona bilo je upravo na ostavljanju mogućnosti građanima da prebivalište ili boravište i adresu stanovanja mogu prijaviti odnosno odjaviti elektronskim putem preko portala nadležnih organa. Važno je napomenuti da se izdavanje osobnih dokumenata i registracija vozila oslanjanju upravo na prebivalište, odnosno ova prava se ostvaruju prema mjestu prebivališta'', kaže nam Opardija.

Rok za implementaciju ovog projekta planiran je za listopad/oktobar – studeni/novembar 2014., a kada će servisi biti dostupni građanima isključivo ovisi od nadležnih MUP-ova i njihove spremnosti da ovakve servise stave na raspolaganje građanima. Autentikacija građana će se vršiti putem elektronske osobne karte.

e-Registar novčanih kazni i prekršajne evidencije 

Pored toga, u toku su još dva projekta. Jedna od njih je uspostava e-Servisa vezanih za Registar novčanih kazni i prekršajne evidencije (RNKiPE) putem kojeg će građanima biti  omogućen uvid u ovaj registar i plaćanje izrečenih kazni. Rok za implementaciju ovog projekta planiran je za prosinac/decembar 2014., a pristup ovom servisu isključivo zavrisi od nadležnih organa zaduženih za prekršaje.

Drugi je uspostava SMS-servisa koji će građanima omogućiti da efikasno, točno i pouzdano dobiju informaciju o statusu osobnih dokumenata od momenta predaje zahtjeva do izdavanja, kao i ostalih SMS-servisa na osnovu podataka u evidencijama koje su u nadležnosti Agencije.

Rok za implementaciju ovog projekta također je planiran za sljedeći mjesec ove godine, a dostupnost ove usluge građanima ovisi od spremnosti MUP-ova. Kako saznaje eKapija.ba trenutno je MUP RS-a u završnoj fazi priprema za ovu uslugu. 

Političke volje nema ni za uvođenje elektronske uprave koja bi olakšala život građanima i kompanijama

Glasnogovornica IDDEEA-e Amila Opardija navodi  da su problemi vezani za samu uspostavu e-Servisa identificirani na strani organa uprave. ''Naime, organi uprave moraju da izvrše redizajn svojih procesa kako bi svoju uslugu optimizirali i dostigli ciljeve koji garantiraju da će svaki građanin moći imati podatak o trenutnoj fazi rješavanja njegovog zahtjeva. Nažalost, veoma mala je zainteresiranost organa da optimiziraju svoje procese. Naime, uvođenje elektronske uprave znači potpuno drugačiji pristup građanina usluzi i dobijanje efikasnog mehanizma kontrole transparentnosti rada organa uprave. Da bi se realizirala ovakva reforma neophodna je jasna politička odluka i volja, ali i pritisak građana", navodi ona.

Dodaje i to da dosadašnja iskustva u razvoju servisa prema građanima pokazuju da nivo političke volje nije adekvatan. Opardija ističe da se upravo uvođenjem elektronske uprave može se pokrenuti investicijski ciklus u oblasti IT i savremenih tehnologija koji može značiti efikasnu upravu i otvaranje novih radnih mjesta u IT kompanijama. Ono što je jasno je da su osnovni preduvjeti stvoreni uvođenjem elektronske osobne karte, te da je sada neophodno da svi nivoi vlasti počnu da realiziraju konkretne servise i projekte prema građanima.

Piše: Danijela Kozina 

Tekst je objavljen u sklopu projekta ''BiH i  proces europskih integracija''. 

“Ovaj projekat je omogućila velikodušna podrška američkog naroda putem Američke ambasade u Sarajevu i svi stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu ne odražavaju nužno stav Američke ambasade ili Vlade SAD, već isključivo autora.“

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti